sobota 29. října 2016

Ghí ( ghee ) - přepuštěné máslo z pomalého hrnce


Obliba přepuštěného másla neboli ghee ( ghí ) u nás roste. Ani se nedivím, protože je to skvělá věc. Při smažení se nepřepaluje, snáší teploty kolem 200 - 250C a jeho lehce oříšková chuť dodává pokrmům šmrnc. I obyčejný řízek na něm smažený je prostě něco úplně jiného. Jeho příprava je velmi jednoduchá, stačí při nízké teplotě nechat slabounce probublávat, sbírat pěnu a až je úplně průhledné, slít přes plátýnko do sklenice. Hotovo. Já jsem ho zkusila přepustit v pomalém hrnci a je to takřka bez práce.




Když už si budete ghí připravovat, udělejte si ho rovnou větší množství, alespoň z kila másla, vydrží vám opravdu dlouho, tak ať ho máte vždy po ruce.



Jak postupovat:

Máslo vložíme do pomalého hrnce, přiklopíme a nastavíme program I. na 3 hodiny. Občas máslo po rozpuštění zkontrolujte a jakmile se na povrchu začne tvořit bílá pěna, sbírejte ji do připravené nádobky. Zbytka másla z pěny, opatrně nalijte zpět do hrnce. Jakmile pěnu seberete, hrnec opět zavřete a za nějakou dobu opět zopakujte. Jakmile se pěna přestane tvořit, máte skoro hotovo. Hotové ghí musí být zcela čiré a mít krásně žlutou barvu. Na dně hrnce se usadí pár zlatavých kousíčku, ale to není na škodu. Sebranou pěnu hlavně nevyhazujte, můžete ji použít třeba do bramborové kaše, šťouchaček, vmíchat do zeleniny apod.
Jakmile je ghí hotové, připravte si nějaký filtr. Můžete použít čisté plátno, jemnou gázu nebo filtr na kávu. Pod filtr si dejte kovový cedník ( ne jemné plastové sítko, to se vám teplotou ghí roztaví ! ), cedník postavte nad nádobu, ve které budete ghí skladovat a nalijte tekutinu. Nechte úplně vykapat a pak vychladnout. Po vychladnutí uzavřete nádobu a skladujte v chladnu.  Moje  babi uchovávala na chatě pouze v chladném sklepě a vydrželo jí tam celé léto.




2 komentáře:

  1. Andri,díky za bájo přípravu v PH!!! Moc se mi to zamlouvá :-) Já jsem vždy,jako moje babička,přepouštěla kilo másla ve velkém litinovém hrnci a trvalo to dost dlouho...
    Děkuji a zdravím,Drahuš

    OdpovědětVymazat